Het avontuur gaat verder...........dan Europa!!! - Reisverslag uit Bern, Zwitserland van Lisa Kamp - WaarBenJij.nu Het avontuur gaat verder...........dan Europa!!! - Reisverslag uit Bern, Zwitserland van Lisa Kamp - WaarBenJij.nu

Het avontuur gaat verder...........dan Europa!!!

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

19 Maart 2009 | Zwitserland, Bern

Hoi allemaal,

Ik zit nu binnen in het computerlokaal om jullie weer eens een berichtje te sturen. Het kost me wel even wat moeite, want het is hier vandaag een feestdag en het zonnetje schijnt hier.... heerlijk!! Het is hier al bijna heel de week boven de 20 graden overdag... dus ik klaag er maar niet teveel over aangezien ik jullie hier natuurlijk niet mee lastig wil vallen. Is even denken waar we waren gebleven met het verhaal.

Na mijn tentamens ben ik dus heerlijk zo'n 10 dagen naar Nederland gekomen om mijn Nederlands bij te werken en iedereen weer eens even gedag te zeggen. Met Paula hebben we dus samen de Cinq naar het hoge noorden gereden. De meeste van jullie zullen het wel bij Paula op haar site gelezen hebben dus ik zal het hier niet nog eens herhalen. (voor de geinteresseerde, kijk even op paoletta.waarbenjij.nu). Het was in ieder geval een gezellige trip, niet anders te verwachten met twee mutsen, en we hebben het heelhuids en wonderbaarlijk genoeg in een korte tijd gereden.

Het eerste weekend zijn we langs oma geweest. Ook had ik een soort van feestje gepland, maar dat was een beetje in duigen gevallen :'(!! Natuurlijk kon ik niet in Nederland zonder met de griepepidemie mee te doen... ik wist niet dat ik zo'n meeloper was, maar ja zo leer je elke keer weer iets nieuws over jezelf. Uiteindelijk dus heel de week op onze nieuwe bank gelegen en al mijn geplande bezoekjes zijn er dus niet geweest. Maar ja, zoals moeder en vader zeiden: 'we zijn blij dat je ten minste ziek thuis bent'..... JA HOOR VOND IK OOK!! Haha, ik had liever wat anders gedaan. Maar het is ook waar dat er geen betere plaats is om ziek te zijn dan in je eigen huis *met een LiefiePiefie). Ik heb gelukkig in deze dagen nog wel een enkel bezoekje af kunnen brengen en heb erg genoten om het mooie stekkie van Bas te zien. Ook hebben wij thuis natuurlijk groot feest gehad voor Paula en Mike, dus het was weer een gezellige drukte thuis en zeer leuk om even alle gezichten weer te zien en elkaar te spreken. En ja, toen was het weer tijd om terug te gaan....... Het Zwitserse leven was op mij aan het wachten!!

Eenmaal terug was ik meteen alweer in de problemen. En nee, dit keer lag het niet aan mij. Ik had samen met een andere meid uit Ukraine, een paper ingeleverd waarin we General Motors hebben moeten analyseren mbv verschillende modellen. Los van de problemen met de samenwerking, was het 'grote' probleem echter dat er was gebleken dat bijna 35% van de tekst ge- copy/paste was. Ik dus al helemaal in de stress omdat plagiaat in NL natuurlijk best ernstig is. Dus moet dat hier in Zwitserland ook wel zijn. Ik moet zeggen dat ik best redelijk gestressd was voor de bijeenkomst. Aangezien ik ook niet in contact kon komen met Olena. Gelukkig was ze wel gekomen naar de bijeenkomst en daaruit is duidelijk gebleken dat de stukken die zij had geschreven gekopieerd waren *woord-voor-woord" :o .... Zij heeft dit ook toegegeven en ik ben dus 'vrijgesproken'. Het stomme is dat zij zei dat ik Ukraine dat dus mag, ook al zeg je het tegen de leraren daar.. ze vinden dat niet zo boeiend.. wel erg makkelijk. Maar ja, ondanks mijn vele gezeur naar haar toe dat ze het niet moest doen, heeft ze nu hopelijk geleerd dat je er hier niet zo mee wegkomt. Ze hoeft alleen maar het vak over te doen dus de sancties zijn niet zo heel extreem, maar is mss maar beter zo.

Dit was eigenlijk een van de redenen waarom het zoooooo lang duurde dat ik mijn cijfers terug had. Maar toen dit eenmaal was opgehelderd en het systeem aangepast was (mijn naam, studentennummer en cijfers gingen niet samen, dus kreeg allemaal rare tekens), had ik dus eindelijk mijn cijfers terug. Alles gehaald, en een mooi gemiddelde dus mij hoor je ook hierover niet klagen :D :D!!!

Verder is het semester hier goed begonnen. Ik heb het nog steeds ontzettend druk met groepswerk, wat hier mss iets overdreven wordt. Maar het hoort er nu eenmaal bij, dus zal er niet te lang bij blijven hangen. Tot nu toe redelijk interessante lessen gehad, wat ik soms alleen jammer vind is dat het niet 'diep' genoeg gaat. Maar op deze manier heeft het ook wel wat.

Zoals sommige van jullie weten, had ik een aanvraag gedaan om het 3de semester van mijn studie hier in Zwitserland in het buitenland te doen. Ik had gekozen voor Sydney.... Het is dus best lang afwachten geweest ivm het wachten op de cijfers voordat ik wist of ik daar naartoe mocht of dat ik een andere bestemming of Lugano moest kiezen. Vorige week kwam dus het verlossende woord en JJJJAAAAAAAA............ IK MAG NAAR SYDNEY UNIVERSITY!!!! Ik heb nu aanvraag gedaan in Sydney, dit is eigenlijk alleen maar een formaliteit, maar ik hou me dus nog even een BEETJE gedeisd voordat ik alles ga regelen. Maar het is eigenlijk 95% zeker dat ik kan gaan. Dus Lisa huppelt hier in Lugano erg blij rond.

En iedereen mag mij natuurlijk op komen zoeken in Australia.... Maar hier in Lugano is ook goed hoor. Er zijn alweer wat bezoekjes in de planning. Zonder enige twijfel komt mijn paps en frank weer eens hard werken rond Pasen. En een paar weken later komt mijn moppie Bas langs, dus ik ben over het geheel zeer tevree.....

Los van school en werk vermaak ik mijzelf prima. In het weekeind naar Italie, meestal wel kort, 1 of 1.5 dag. Maar het is altijd leuk om even bij oma te zijn en daar 'misbruik' van de maken. :D Ze heeft mooie gordijnen gemaakt voor mijn kamer hier in Lugano en ja ik ga deze week echt eens even een paar foto's schieten en hier op de site zetten voor de beeldvorming!! :D Verder ga ik op maandag altijd Volleyballen, erg gezellig aangezien we allemaal GEEN profs zijn, dus er gaat nog wel eens wat mis.... 1x in de maand houden we karaoke parties.... LOL en verder zijn er hier enorm veel dingen om te doen dus.... wees niet bang ik vermaak me wel :DDDDD:DDD:DD:D

Een enorme knuffel aan iedereen en een kus,

Tot snel
Lisa

Ik denk dat dit het weer even




  • 19 Maart 2009 - 12:39

    Mandy Lee:

    alvast gefeliciteerd wijffie...

    xxxxxxxxxx

  • 19 Maart 2009 - 12:51

    Aad:

    TOPPIE LIES!!! Ben echt heel blij voor je! Nu maar duimen dat het 100% zeker wordt! Of ik langs kom Down Under weet ik nog niet, maar misschien nog wel in Lugano voordat je gaat ;) We hebben snel contact! X Aad

  • 20 Maart 2009 - 07:06

    Mirella:

    hoi lies,
    weer een leuk bericht en, als het een beetje meezit, zullen er nog meer continenten bezocht worden, toch? ;-)
    ik heb je fotoruimte geschonken. goed hé?! nu wel foto's opzetten!
    Moeders.

  • 20 Maart 2009 - 08:50

    Charles:

    Gisteren werd ik verrast met een telefoontje van Jou: vaderdag in italie. Bof ik even, in nederlangd komt er ook nog een aan.
    Dan heb je me nog gefeliceerd met mijn verjaardag en een prettig weekend in Parijs toegewenst. Wat een aandacht.
    Is ook wel een beetje nodig, want je wordt hier wel gemist.
    Fijn dat alles zo voorspoedig verloopt en perspectief op een stage in Italie, Frankrijk of Afrika zeer dichtbij is.
    Dat heeft je moeder toch maar even mooi geregeld.
    Zo zie je maar, met een beetje geduld komt alles op zijn pootjes terecht.
    Tot gauw in April!

  • 23 Maart 2009 - 17:06

    De Ossenblokskes:

    Hallo Lisa,
    Dat gaat wel goed met jou zeg,leuk om te lezen.
    Het weekend met Pa en Ma was fantastisch,Parijs is een prachtige stad,we hebben erg genoten.Maar jij staat er nog beter op om naar Australie te gaan.Heel leuk voor jou.
    Groetjes van de hele bups maar het meest van mij!!

  • 07 April 2009 - 18:19

    Diana:

    Hoi Lisa,

    Echt superleuk voor je dat je het derde semester in Sydney kan doen. Het is al leuk om in Zwitserland te zitten (het uitzicht is een stuk beter dan mijn uitzicht op bedrijventerrein van Rijswijk..), maar Australië is natuurlijk helemaal een ervaring. Heel toevallig plannen Bram en ik een vakantie naar Australië of Nieuw-Zeeland, dus mochten we toevallig in de buurt zijn ;-) laat ik het je weten. Het was inderdaad jammer dat je ziek thuis was (en we niet hebben kunnen bijpraten), maar hopelijk ben je goed vertroeteld! Mocht het Australiëverhaal nu voor ons niet doorgaan, wil ik misschien (als ik vrij kan krijgen) in juni of juli naar Italië komen. Ik weet niet of je dan daar bent en tijd hebt, maar dat kunnen we nog wel bespreken.

    Tot zover heel veel succes en plezier!!!!

    Groetjes, Diana

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zwitserland, Bern

Lisa

Actief sinds 21 Nov. 2008
Verslag gelezen: 66
Totaal aantal bezoekers 9451

Voorgaande reizen:

09 September 2008 - 28 September 2010

Studeren in Zwitserland

07 Juli 2009 - 05 December 2009

Exchange semester in Australie :)

11 Juli 2016 - 30 November -0001

Avontuur naar het verre oosten 2016

Landen bezocht: