Op zoek naar een nieuw thuis... - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Lisa Kamp - WaarBenJij.nu Op zoek naar een nieuw thuis... - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Lisa Kamp - WaarBenJij.nu

Op zoek naar een nieuw thuis...

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

20 Augustus 2016 | Thailand, Bangkok

Hoi familie en vrienden,

Na een heerlijke vakantie in Borneo is het nu dan tijd om jullie verder mee te nemen in ons avontuur hier in het verre oosten.

We worden na onze vlucht terug van Borneo opgehaald van het vliegveld door Jimmy. Jimmy is de gebouw manager van SP Mansion, waar we door de school een toegewezen appartement hebben gekregen. Later besluiten we of we hier zullen blijven, maar eerst moeten we de locatie en heb appartement nog zien. Eenmaal aangekomen krijgen we te horen dat ze onze 4 tassen bagage (die we tijdelijk op Jason's school hadden achtergelaten) al hebben opgehaald en in het appartement staan. Heel fijn want dat scheelt ons weer zeulen :). Nu dan nog de sleutel en op naar de zevende verdieping.

Van Jimmy en een collega krijgen we een rondleiding van het appartement. Het is echt enorm, zo'n 160m2! Alle kleinere appartementen zijn al bezet dus hebben we een grotere toegewezen gekregen. Het is een netjes appartement met een mooi uitzicht, al staat er niet veel meubels in waardoor het er wel een beetje leeg aan doet.
Naast dat al onze tassen zijn gearriveerd, staat er ook een grote plastic doos met Jason's naam erop van Jason's school. Wat een pret, een doos vol handige spulletjes om alvast een basis inventarisatie aan te leggen. Een kussen, matras overtrek, bestek en borden voor 2 personen, zeep, handoek...noem het maar op. Een welkome verassing zodat we ieder geval een mini basis hebben om mee te starten. Het is natuurlijk niet de eerste keer dat ze leraren uit het buitenland naar Thailand halen, maar het is een erg leuk en vooral handig welkomst cadeau.

Tijdens het eerste weekend gaan we naar Chatuchak (of ook wel JJ) Market. De markt is vooral in het weekend open en heeft echt enorm veel stalletjes. Het is een van de grootste markten in de wereld en enorm overweldigend. We hebben een lijstje gemaakt van de dingen die we nodig hebben om de eerste weken door te komen en hopen deze te scoren tijdens ons bezoek aan de markt (pannen, theedoeken, saladekom, messen, ontbijtborden, vuilnisbak, etc). Aangekomen op de markt is het me duidelijk dat je hier heel snel verdwaald kan raken en een stalletje terug vinden, ha, dat word me nog eens wat. Met goede moed gaan we op weg! Ik kijk mijn ogen uit want zoveel kleuren, zoveel geuren, zoveel mensen, en zo veel verschillende dingen bij elkaar te zien is enorm indrukwekkend. Gelukkig is Jason er al geweest en kan hij ons redelijk makkelijk door de markt heen loodsen. Als je de kaart bekijkt dan lijkt er een duidelijke orde te zijn in waar je op de markt alles kan vinden, maar in werkelijkheid is dat een illusie :). We slagen erin om redelijk veel van ons lijstje te vinden en uit te onderhandelen. Daarnaast hebben we ook nog eens een leuk gekleurd olifant schilderij op de kop geslagen en wat kleine accessoires voor in het appartement. Na een halve dag struinen en onderhandelen, is het wel tijd voor wat welverdiende rust.

Maandag 1 augustus is het dan zover, ik mag weer aan het werk. Nu dan vanuit ons appartement in Thailand in plaats van op kantoor in Amsterdam. Dat word vast wennen. Jason moet later deze week een halve ochtend op van alles getest worden in het ziekenhuis samen met andere leraren. Ze willen echt alles van hem weten, maar dan zien we het maar als een soort gratis gezondheidstest. Hij komt er dan ook zonder problemen uit, met wat spieken tijdens de oogtest dan ;)!

Deze week heeft de school ook een uitje geregeld waarbij we samen met alle nieuwe leraren en hun partners en enkele mensen van de administratie naar Siam Niramit gaan. Dit is een soort Broadway show maar dan een Thaise versie over de historie van het land. Erg groot wordt er uitgepakt en er zijn zelfs allerlei dieren onderdeel van de show (olifanten, kippen, geiten, etc). Een erg bijzondere manier om kennis te maken met deze nieuwe cultuur. Naast de show is er ook een soort nagebouwd dorp waarbij je kan zien hoe ze in bepaalde regio's nog leven. Erg genoten van deze bijzondere avond! (http://www.siamniramit.com/home/showPreview.mp4 of https://www.youtube.com/watch?v=7IFxP2mHlgI)

Het weekend gaan we dan neuzen voor een appartementen. We weten nog niet zeker wat we gaan doen, maar we willen in ieder geval gekeken hebben naar wat er beschikbaar is. Eerst kijken we vooral online, maar het blijkt al snel dat het makkelijker is om gewoon naar de hoek te gaan waar we wellicht zouden willen wonen en de verschillende gebouwen in te gaan. De informatie online is namelijk veel achterhaald en in elk gebouw hebben ze een sales afdeling die de beschikbare appartementen kan laten zien. In totaal zien we over dit weekend zo'n 30 tot 35 appartementen in verschillende gebouwen. Er is veel keus, al is er wel veel verschil in kwaliteit, prijs, oud vs nieuw, en reistijd voor Jason. Vanuit de andere lokaties heeft hij dan namelijk niet het gemak van een shuttlebus voor de deur. OMG een gebouw waar we geweest zijn was echt vol met kakkerlakken :O! We hebben 3 appartementen in dat gebouw gezien en er zaten zeker goede opties bij...totdat we het laatste appartement zagen waar meer dan 40 dode kakkerlakken over de vloeren. Ze waren dan wel dood maar een aantal collega's hadden ons gewaarschuwd dat als er eenmaal kakkerlakken waren, het erg moeilijk zal zijn om ze in het gebouw uit te roeien. Dus ondanks dat we een van de andere appartementen toch erg interessant vonden in dit gebouw, laten we die toch maar varen. Uiteindelijk is het een erg vol weekend en hebben we slechts 25% van de regio bekeken waar we wellicht willen wonen. Druk, maar we hebben in ieder geval een idee gekregen van wat de mogelijkheden zijn.

Jason heeft deze week inductieweek en gaat nu dus echt ook aan de slag. Los van de standaard boodschapjes doen we in de week niet veel, maar in het weekend gaan we dan toch nog naar een aantal appartementen kijken. Geen episch weekend als vorige week waar we zoveel appartementen hebben bezocht. We gaan slechts een handvol nieuwe bekeken en na veel discussie hebben we de lijst terug kunnen dringen naar slechts een paar appartementen. We gaan die dan ook nog een keer bezoeken. Om te relaxen gaan we dan zaterdagavond lekker naar de film. Ons eerste film bezoek sinds we hier zijn is naar het erg serieuze 'The secret life of pets' ;)! Het is toch best een ervaring want voordat elke film wordt gestart moet je staan voor het volkslied en een filmpje van de koning - dat kunnen we ons in Nederland toch niet voorstellen! Ook doe ik op zondag een kookcursus met een aantal meiden. Het is allemaal heerlijk, redelijk simpel en vooral gezellig. Het is wel warm om in de 34 graden te koken!

Yay.. We hebben een appartement! We hebben de laatste paar in de lijst nogmaals bezocht en hebben nar wat onderhandelen en discusseren een besluit genomen. We gaan weg uit SP Mansion en we gaan verhuizen naar 15 Sukhumvit Residences (https://www.google.co.th/maps/place/15+SUKHUMVIT+RESIDENCES/@13.742188,100.5556513,17z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x30e29ee5d5132dcf:0xfde68c947002dd28!8m2!3d13.742188!4d100.55784). Lekker centraal, veel in de buurt en Jason's reistijd zal gemiddeld 30 tot 40 minuten zijn (dus niet echt lang). Het zijn een intense paar dagen/weekenden geweest, maar het is erg fijn om te weten dat we ons nu dan echt gaan settelen. We krijgen 20 Augustus de sleutels en kunnen dan in het weekend alles overbrengen. Dat is nog best een klus want naast de 4 tassen/koffers die we hadden meegenomen, hebben we al best wat dingen voor het huis gekocht. Maar samen met onze Uber Van chauffeur lukt ons dit prima!

Het appartement krijgt pas 1 tot 2 weken nadat we zijn ingetrokken een wasmachine, maar voor de rest zit alles erin. Alles is nieuw want we zijn de eerste huurders dus dat is erg fijn. De eigenaar is zeer vriendelijk en spreekt redelijk Engels. Hij een Thais/Chinese achtergrond. Veel zullen we hem hopelijk niet spreken, maar hij is erg behulpzaam in de eerste paar dagen.

We gaan ons nu hier lekker settelen en we hebben een leuk weekend tripje gepland staan voor een week na onze verhuizing, maar daar zal ik jullie volgende keer wat meer over vertellen.

Voor nu zijn we erg blij met onze keus, want het helpt om echt een beetje een thuis gevoel te krijgen.

Heel veel liefs en groetjes vanuit ons nieuwe appartement!