Hong Kong en Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Lisa Kamp - WaarBenJij.nu Hong Kong en Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Lisa Kamp - WaarBenJij.nu

Hong Kong en Kuala Lumpur

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

28 Augustus 2016 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hoi allemaal,

voor de vaste lezers....bedankt voor je interesse en ik hoop dat we jullie op deze manier toch nog een beetje mee kunnen nemen in onze avonturen.

Deze keer gaan we verder net nadat we in ons nieuwe appartement zijn ingetrokken mid Augustus 2016.

In deze eerste week nadat we ons nieuwe stekkie hebben, moet ik voor het eerst naar Hong Kong voor mijn werk. Samen met onze grote baas, ga ik mensen interviewen en kantoor locaties bekijken voor het opzetten van ons kantoor in deze regio. Erg leuk om hierbij betrokken te zijn!
Een aantal indrukken van mijn eerste bezoek aan Hong Kong:
- Erg warm en benauwd. Luchtvochtigheid is veel groter hier dan in Thailand (tot nu toe)
- Veel georganiseerder dan in Thailand; ik had een soort mini cultuur shock, want ben niet meer al deze geregeldheid gewend :)
- Metro is heel handig en erg makkelijk om je overal naartoe te brengen, zowel op HK eiland als naar het vaste land
- De skyline is erg mooi 's avonds; maar in de avond zie je wel veel oudere mannen rondlopen met hun shirt omhoog getrokken en buik naar voren - niet erg charmant :), maar ja het is dan wel erg warm en vochtig - gewoon omhoog blijven kijken
- Alle gebouwen, stations en winkels zijn met elkaar verbonden; je hoeft dus bijna nooit de straat op als je niet wilt en de connecties kent (al was dat laatste moeilijker dan verwacht :))
- Het is erg modern en heel makkelijk om als westerling hier te komen en je ding te doen. Toch een bijzondere ervaring weer.

Eenmaal terug in Bangkok blijven Jason en ik niet lang in Thailand, want het laatste weekend van deze maand, slechts een paar dagen sinds ik terug ben uit HK, hebben we gepland om naar Kuala Lumpur (KL) te gaan. Dus vrijdag avond na het werk gaan we op weg naar het vliegveld om naar Maleisië te vliegen. Toen we in de zomer naar Borneo vlogen, zijn we wel overgestapt op KL maar hebben we geen kans gehad/genomen om de stad in te gaan. Dus dat gaan we nu dan doen :).

De avond dat we aankomen zien we in onze rit naar het hotel al de Petronas torens verlicht - erg mooi! We hopen er dit weekend ook een bezoek aan te brengen. Een overzicht van wat we onder andere hebben gedaan en onze indrukken:
- Onderweg naar het Merdeka Plein stoppen we bij Masjid Jamek. Dit is een Moskee gebouwd in 1909 en bevind zich bij een splitsing in de rivier. Ze zijn het aan het opknappen, maar dan nog is het echt een prachtig gebouw op een mooie locatie.
- Het Merdeka plein, het hart van het koloniale district, komen we helaas niet op. Er zijn allerlei afzettingen, omdat er demonstraties worden verwacht. We spreken met een van de militairen die uitlegt dat niemand het plein op mag omdat ze de demonstratie tegen corruptie praktijken van de huidige leiders willen voorkomen (1 MDB). We komen er dan ook achter dat het deze dag Independence Day is in Maleisie en dat daarom veel vlagen overal te zien zijn. Veel meer krijgen we niet uit hem en we worden dan ook vriendelijk verzocht om ons pad te vervolgen.
- Een bezoek aan Chinatown met zijn traditionele starten en tempels
- De Petronas torens; we hebben ontzettend geluk, want we zijn letterlijk de laatste die voor die dag nog kaartjes kunnen krijgen om de torens op te gaan; In 2003 werden de Petronas torens ingehaald als hoogste torens door Taipei 101, maar tot op de dag van vandaag zijn de nog wel de hoogste identieke torens; de vorm is echt ontzettend mooi en blijkt afgeleid te zijn van simpele islamitische geometrie vormen, namelijk 2 vierkanten die samen een achtpuntige ster maken - het effect is echt ontzettend mooi.
- Batu grotten; deze grotten zijn net iets verder van het centrum verwijderd maar is zeker een bezoekje waard; met 272 treden kom je bij de grote Kathedraalgrot met enkele gebedsplaatsen voor Hindoes; voordat je echter deze trappen opgaat, staat een enorm en indrukwekkend beeld van de oorlogsgod Murugan voor de trappen - deze is echt ontzettend groot!; je moet hier trouwens wel uitkijken voor apen, want ze stelen zo alles eetbaars (of niet-eetbaar) uit je handen of tas.

Het was een vol maar erg goed weekend. Het zien van KL is weer heel anders dan andere gedeeltes van Maleisië die we in de zomer in Borneo hebben mogen zien. We kunnen de jungle niet echt vergelijken met een hoofdstad natuurlijk. Allebei erg mooi, maar heel anders!

Na deze week met reizen naar Hong Kong en Kuala Lumpur ben ik wel even blij dat we even een paar weken nergens heen gaan. Ons nieuwe huisje verder ons thuis maken en Bangkok verder ontdekken is ook erg fijn! Maar daar vertel ik de volgende keer weer meer over.

Hoop dat alles goed gaat daar! We horen graag ook van jullie.

Liefs,
Lisa